دود رنگی چیست؟همه چیز درباره دود رنگی

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/8/15
115
+ 0 | - 0

دود رنگی و مواد تشکیل دهنده ان

بیشتر آتش سوزی‌ها شامل سوخت‌های کربنی مانند چوب، کاغذ، پلاستیک، نفت یا منسوجات می‌شود. وقتی این سوخت‌ها به دلیل کمبود اکسیژن کاملاً نمی‌سوزند، تبدیل به کربن، دی اکسید کربن و آب می‌شود. و کربن آزاد شده به صورت دود ظاهر می‌شود. برخی از سوخت‌ها مانند الکل‌ها و سلولز (به عنوان مثال پنبه یا کاغذ) حاوی اکسیژن هستند و وقتی شعله در هوا پخش می‌شود دودی را به وجود نمی‌آورد و به اصطلاح تمیز می‌سوزند. اکسیژن ناکافی همچنین می‌تواند منجر به شعله زرد شود زیرا ذرات کربن غیر متعارف شده به صورت زرد داغ می‌درخشند. علاوه بر این، بسیاری از مواد رایج حاوی مقداری سدیم یا عناصر دیگری هستند که به شعله و دود حاصل از آنها رنگ زردی را می‌بخشد. اینکه یک شعله و دود حاصل از آن به رنگ زرد روشن، نارنجی زرد یا قرمز باشد به درجه حرارت شعله بستگی دارد. دود سفید یا خاکستری روشن معمولاً با کاغذ، کاه، برگ یا چوب در ارتباط است. این ماده از محصولات پیرولیز (گازها، مایعات و تارها) تشکیل شده است که متراکم می‌شوند و مه قطرات ریز تشکیل می‌دهند . سایر منابع دود سفید شامل سوزاندن فسفر، منیزیم و برخی دیگر از فلزات است، اما آتش سوزی‌های حاوی این عناصر در موارد نادری رخ می‌دهد و بیشتر از این عناصر برای تشکیل دود رنگی سفید استفاده می‌کنند. برای تولید و ایجاد دود رنگی نیز از پودرهای رنگی استفاده می‌شود که مشابه سایر مواد بعد از سوختن ناقص دودهای مختلف با توجه به ماده تشکیل دهنده ایجاد می‌شود.

کاربردهای دود رنگی

دود رنگی یکی از اجزای ضروری نمایش آتش بازی در طول روز است،  برای ایجاد جلوه‌های ویژه و خیره کنند در تبلیغات، نمایش‌ها و جشن‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و در موارد زیادی از کارها و رویدادهای عمومی این لوازم آتش بازی که شامل آبشار، کهکشان ها، چلچله ها، لوازم چهار شنبه سوری کاربرد دارد. علاوه بر این، مدت هاست که از دودهای رنگی به عنوان ابزاری برای ارتباط در زمینه‌های نظامی استفاده می‌شود. با این حال، تولید دود رنگی معمولی منجر به آزاد شدن محصولات جانبی سمی می‌شود. در نتیجه، این مواد جدا از آلودگی محیط زیست می‌توانند خطرات زیادی را برای بهداشت عمومی به ویژه کسانی که بی‌تجربه هستند ایجاد کند.

استفاده از دود رنگی در تولد

در مجموع از دود رنگی در موارد زیر استفاده می‌شود:

در مراسم‌های ورزشی برای اختتامیه و همچنین افتتاحیه مسابقات و همچنین در بعضی از ورزش‌ها برای شروع مسابقه جهت نمایش اعلان شروع از آن استفاده می‌کنند.

استفاده از دود رنگی در رستوران‌ها و کافه‌ها جهت دادن جلوه‌های خاص به محیط

برای جلوه دادن و افکت‌های عکاسی در کنار تزیینات تولد نیز از دود رنگی برای ایجاد تصاویر هنری

در فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی

جشن‌های عروسی یا جشن تولدها در کنار تم تولد و لوازم جانبی تولد

که انواع رنگ های دود زا در این فضا ها شامل دود رنگی بانیبو و دود رنگی مارون و ... استفاده می شود.

شما می توانید با کیفیت ترین لوازم اتش بازی را از سایت آسمان تم تهیه کنید

 

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید